Megmutatjuk, miben téved sixx. Dőlt betűvel az ő állításai, alatta a mi érveink.
 
"A nézettségmérésben az a szép, hogy minden tévé lehet legnézettebb, csak megfelelően kell paraméterezni a kereséseket."
 
A műsorkészítéskor - és általában a televíziózásban csakúgy, mint minden szolgáltatásban - muszáj célcsoportot választani, hiszen nincs az a tévécsatorna, amely minden korcsoport számára egységesen vonzó tudna lenni. Minden szolgáltató azon méri a sikerességét, hogy a saját célcsoportjában helyt tudott-e állni, meg tudta-e előzni a versenytársait.
A közszolgálati tévéadók sem egységesek a megcélzott közönségük tekintetében (az M2 gyerekcsatornát a 4-12 évesek körében, a Petőfi tévét a 18-39 évesek körében, és például az M1-et és a Duna TV-t a felnőtt népesség körében vizsgáljuk, tekintve, hogy ez utóbbi kettőnek egyáltalán nincs a 17 évesnél fiatalabbakhoz szóló műsora). Ugyanakkor a teljes közmédia portfólió egészét az MTVA is mindig megvizsgálja a teljes népességre vonatkozóan is. Azaz teljesen legitim, ha egy csatorna a célcsoportjához igazodó kutatási adatokat publikál. Ez nem hazugság: ha a célcsoport 18-59, akkor a nézettséget is ebben a korosztályban érdemes vizsgálni.
 
"Magyarországon az ún 4+, azaz a négy évnél idősebb lakosokat számító össznézettség mellett a 18-49-es, kereskedelmi célcsoportnak nevezett korosztályra mért nézettség és közönségarány-számítás, illetve a TV2 és pár médiaügynökség esetében ennek kitolt, 18-59-es korcsoportra mért változata terjedt el." – írja a következő bekezdésben sixx, de ez sem egy kőbe vésett metodika, csupán azt mutatja, hogy a sajtó ezeket szokta közölni, egyszerűen ezek terjedtek el. Azonban ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a szakma ne kezelné ennél sokkal szofisztikáltabban ezt a kérdést.

Majd így folytatja: "Ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne más korcsportban mérni, ha nagyon akarja az ember, kihozhatja, hogy a Life Network adása hajnal 2 és 3 között, a fővárosi, 34 és 36 év közötti, diplomás nők között nagyobb közönségaránnyal bír, mint az RTL Klub, de ennek nem sok értelme lenne."
 
Ez az összehasonlítás azért sántít, mertaz MTVA szándékosan nem egy marginális sáv, marginális célcsoport egy napi eredményét tette közzé, hanem egy összesen 7,6 milliós, a teljes népesség 86%-át kitevő közönségréteg egy teljes heti tévénézésére vonatkozó adatot publikált. Vagyis, sixx értelmezése azért nem fair, mert az MTVA igazán nagy csoportlétszámú heti adatot publikált, nem pedig egy nagyon speciális, pici célcsoport nézettségi adatait.
 
"A Duna TV 9,9 százalékos közönségarányát az MTVA a 18+-os korosztályra számította és az este 7 és 11 közötti főműsoridőre. Utóbbival semmi baj nincs, a primetime, azaz főműsoridős nézettség a tévék és a hirdetők szempontjából is kiemelten fontos, viszont a 18+ nem egy megszokott, az egész iparágban használt korcsoport, de hát a Duna TV-nek is kell egy kategória, amiben labdába rúghat."

Ez a megállapítás azonban egyszerűen téves, a 18+, vagyis a teljes magyar felnőtt lakosság egy elfogadott kategória, amely kizárólag a 4-17 éveseket nem foglalja magában, őket is elsősorban azért nem, mert a csatornák nagy része nem sugároz olyan műsorokat, amelyek kifejezetten nekik készülnének. Az ő tévézési szokásaik nagyon eltérnek a felnőttekétől, ezért nem véletlen az sem, hogy a kereskedelmi csatornák is csak a 18 évesnél idősebbekre koncentrálnak, csak náluk már az 50 vagy 60 év felettiek igényei kevésbé relevánsak, tehát ők nem csak a 18 év alattiakat, hanem az idősebbeket is leválasztják a vizsgálandók köréről (és ezáltal egyébként a tévénézőknek csupán 45%-ára, azaz kevesebb mint a felére nézve közölnek adatokat).
 
"Ha ugyanis megnézzük a többi kategóriát a főműsoridőre vonatkoztatva, ezt látjuk:


18-49: TV2 - 9% vs. Duna TV - 3,6%
18-59:  TV2 - 8,8% vs. Duna TV - 4,7%
4+: TV2 - 9,3% vs. Duna TV - 9,2%


Azaz egy olyan általánosan használt kategória sincs, amiben a Duna TV jobb lenne…"

Az MTVA a vonatkozó közleményében ezt nem is állította.


"...ha a fiatal nézőket is számoljuk, bár a teljes lakosságban az a 0,1 százalékos eltérés a hibahatáron mozog…”  A Duna TV nézői ennek alapján a kifejezetten idősek közé sorolandók..."

Ez helytálló megállapítás, mert a Duna az 50 év felettiek igényeit elégíti ki a leginkább, de ez a korosztály ma Magyarországon 3,6 millió főt tesz ki, és egy közszolgálati csatornacsoporttól elvárható, hogy legyen olyan adója, amely erre a rétegre is koncentrál, szolgáltat a számukra tartalmakat.
 
"...azaz ha a nyugdíjasokra van bízva, akkor a köztévé előbb-utóbb akár az RTL-t is befoghatja. Na jó, nem, csak vicceltünk…"

Hogy tényszerűek legyünk: a nyugdíjasok körében a teljes napot tekintve a Duna TV megelőzte az RTL Klubot. (Duna: 13,6% vs. RTL Klub: 13,4%), igaz, a TV2 mindkettőjüknél jobban teljesített 13,9%-kal. Főműsoridőben pedig elmaradt ugyan a Duna az RTL Klubtól, de nem sokkal (Duna: 16,8% vs. RTL Klub: 17,9%, a TV2 itt 9,4%-ot ért el).

Az eredeti indexes cikk IDE KATTINTVA elérhető.