A minden szinten - és érintett részvételével - szabályosan és jogszerűen zajló folyamat úgy jön le, mintha itt valami átverés lenne. Egy részlet a cikkből: “Az MTVA levele szerint a Studio DVA rendben kifizette a jogokat az alkotóknak (...) csakhogy Ternovszky Bélának senki sem szólt erről! (kiemelés az Index-től. - a szerk.)
Itt a szenzáció! És akkor jön a folytatás: “Bár az MTVA sajtósa azt állította, a Mézga család jogtulajdonosa engedélyt adott a prágai adaptációra, Ternovszky Béla, a Mézga család társrendezője csak tőlünk értesült először a cseh színdarab híréről.”

Az Index akkor nem fogalmazott pontosan amikor elfelejtette megemlíteni, hogy jogtulajdonosok alatt jelen esetben a karaktereket megalkotó, és a forgatókönyvet író személyeket (vagyis Romhányi Józsefet és Nepp Józsefet) értjük. (Az MTVA válaszának egyébként pontosan idézett első sora szerint: “Az MTVA, a forgatókönyv írója, illetve a filmalkotás jellegzetes, eredeti alakjainak alkotói számára a jegybevételek arányában fizet jogdíjat a színház…” )
Ternovszky Béla a stáblisták és az MTVA műsoros adatbázisa alapján a Mézga Aladár különös kalandjai címet viselő sorozat több epizódjának volt társrendezője (Nepp József rendező mellett). Kétségkívül értékes munkáját nem kisebbíti a tény, hogy az ismert rajzfilmkarakterek megalkotásában nem vett részt, illetve hogy a sorozat írója, forgatókönyvírója a Romhányi-Nepp páros volt.

Összegezve a lényeget, a prágai színház a darab színreviteléhez a karaktereket létrehozó személyektől, tehát Romhányi Józseftől (ill. örökösétől) és Nepp Józseftől is engedélyt kapott, ehhez nem kellett a társrendező Ternovszky Béla, sőt Gémes József beleegyezése sem. Ebből egyenesen következik, hogy minden érintett megkapja majd az előadások bevételéből neki járó részt, mert ahogy azt az Index - ebben az esetben - jól írta: “a prágai színház leegyeztette a Mézga-darabot a jogtulajdonossal, a rajzfilmsorozatot 1968-ban a Pannónia Filmstúdiótól eredetileg megrendelő Magyar Televízióval.”

Az indexes írást persze átvette más portál is, és a fenti apró - talán tájékozatlanságból fakadó - pontatlanság már úgy köszön vissza a cikk címéből, hogy “A Mézga család áttörte a határzárat – csak az alkotók maradtak hoppon”.

Reméljük, eme kis írás elolvasása után az Olvasó is érzi, hogy ez mennyire nem igaz, és talán a cikkeket jegyző kollégák is helyesbítenek majd, mert senki nem maradt hopppon - legkevésbé az alkotók!