hiradohu” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 4

Szélessávon hasít a közmédia

2015. február 04.

A Dal második adásának hétvégéjén Debrecennyi, mintegy 200 ezer felhasználó kereste fel a magyar közmédia portáljait.

A közmédiát persze nem csak A Dal húzza online, hisz a hirado.hu látogatottsága is folyamatosan emelkedett januárban, a múlt héten napi átlagban a teljes portfoliót 180 ezren, ezen belül csak a Híradót pedig 130 ezren keresték fel.

Teljes cikk

Meg vagyunk mi „adatigényelve”

2015. március 10.

Van ez a "közérdekű adatigénylés", mely lehetőséggel gyakran élnek azok, akik a közmédiával kapcsolatos adatokra, szerződésekre kíváncsiak. Ezzel önmagában nincs is baj, az adatok igénylésének vannak szabályai, mi pedig az adatszolgáltatás szabályai szerint válaszolunk.

Mégis, olyan ez az adatigénylés, mint a szike: bárki használhatja, kérdés csak az, hogy milyen indíttatásból.

Az MTVA-nak küldött, szépen megfogalmazott, hivatalos gúny(á)ba öltöztetett közérdekű adatigénylések esszenciája tulajdonképpen egyetlen kérdésben summázható: "mennyi?"
Aztán amikor megvan az összeg, akkor jobbára az következik, hogy "de miért annyi?", ez pedig már erősen szubjektív, tehát ingoványos talaj. Kiválóan lehet vele "demagógizálni", kiszorozni, egészségügyi dolgozók, tanárok, kétkezi munkások béréhez hasonlítani, hogy "lám-lám hogy szórják itt a pénzt ahhoz képest, hogy ebből ennyi meg annyi ezt meg azt lehetne venni!"

Vajon ki tudja itt és most pontosan, hogy pl. mennyibe kerül a bor készítés? Mennyibe kerül telepíteni, gondozni, növényvédő szerekkel permetezni? Napszámosokat fizetni? Eszközöket beszerezni? Tárolni? Bevizsgáltatni? Etikettet tervezni, gyártani, palackozni stb.? Ezeket összegezve és kiszorozva akár sokmilliós költség is kijöhet, de a napnál is világosabb, hogy ez a kiszorzás semmit nem árul el a tevékenységről, maximum a hozzáértőnek, de annak is csak tájékoztató jelleggel, aki ugyanis nem ismeri az adott termelőt úgy, ahogy az saját magát, az kevés eséllyel vonhat le helytálló következtetéseket egy számból. És akkor még nem is beszéltünk magáról a borról.

És itt jön a probléma: ha ugyanis hozzáértő interpretálja az adatokat az érdeklődő hétköznapi - tehát laikus - számára, sok múlik a szándékon és a tálaláson minden a szándékon és a tálason múlik.

Legutóbbi adatigényléseinkben pl. blogjaink kerültek a figyelem középpontjába, természetesen a sok, jogi nyelven megfogalmazott kérdésben ott rejlik az esszencia: mennyi? Mennyibe kerül fenntartani egy blogot? Nem tudjuk. Miért? Mert a felület, ahol megjelenik (a hirado.hu) szervesen illeszkedik az MTVA informatikai rendszerébe, ami blog nélkül is ugyanúgy működik, hát akkor hány forintba kerül az, hogy az oldal kezelője (aki ezért kapja a fizetését) eleget tesz egy kérésnek: készítsen egy modult, ahová a blog kerül, és a részére megküldött anyagot töltse fel? Mennyibe kerül egy tartalomkezelőben létrehozni egy új menü elemet, átvariálni a főoldalt, "bekópizni" egy cikket? Pontosan mennyi egy egérkattintás? Ahogy a borkészítés esetén sem lehet számtani közepeket számolni, itt sem.

Aztán itt a díjazás: mennyit kapjon a szerző? Persze, az attól függ! Mennyit kér egy fellépésért Szintiboy, és mennyit egy Liszt Ferenc-díjas zongorista, vagy valamelyik tehetséges fiatal a Virtuózokból? Nyilván nem ugyanannyit. A mi bloggereink 15-40 ezer Ft között kapnak írásonként. Na, ezen aztán lehet vitatkozni, hiszen mióta világ a világ, sokkal könnyebb megmondani, hogy mennyi egy kiló cseresznye, mint egy kiló... tehetség, képesség, tudás, érték. Már meglétének ténye is szubjektív, hát még az "ára"! Ez az ingoványos talaj azoknak kedvez, akik szerint semmi se jó, és ráadásul még drága is. Persze azokon, akik saját gondolatok helyett kényelmesebbnek látják mások véleményét szajkózni mi sem segíthetünk, de mint más írásainkban is, a tájékozottságukra valamit is adó olvasókat most is több forrás megvizsgálására ösztönözzük: kérdezzenek meg más, "megélhetési blogolást" folytató oldalakat, vajon ott mennyit fizetnek? Amazoknak persze nem kötelező válaszolni, sőt annyit mondhatnak, amennyit akarnak, de legalább ennyivel lehet(ne) árnyalni a képet. Hogy akkor mi most felverjük az árakat, vagy leverjük?

Miért azok blogolnak, akik? Nos, erre az éttermi hasonlattal tudunk válaszolni hosszabban: ha az átlag vendégeket kérdeznék meg, hogy mi szerepeljen az étlapon, lenne csiripöri, ubisali, husileves meg palacsinta. Az ember viszont azért megy egy adott étterembe, mert tetszik neki, amit ott kap. Ez a választás szabadsága, és ugyanilyenje van a szerkesztőnek is, hogy eldöntse indít-e bolgot, és ha igen, kiválassza a bloggereit. Ez utóbbi a rövid válasz.
Kész szerencse, hogy rengeteg az étterem.

Aztán felmerült itt még olyan kérdés is, hogy a blogban mennyit fizetnek a logó használatért? Semennyit, mert az nem logó, hanem egy "hyperlink", kereszthivatkozás, ami visszavisz a hirado.hu főoldalára (a Facebook hülyére keresné magát, ha a netes újságcikkek alján, a megosztásnál megjelenő FB "logóért" fizetni kellene. De ne adjunk ötleteket!)

És végül az, amikor a kérdező annyira nincs képben, hogy olyat kérdez, ami a részünkről nem is értelmezhető (vajon hogy fog így interpretálni?): kéri az MTVA szerződéseit a bloggerekkel! Hát kérem, ilyenek nincsenek! Nekünk ennyit is elég lenne mondani, de a tisztánlátás (meg azok) kedvéért, akik eddig nem vették a fáradságot, javasoljuk szíves megtekintésre a hirado.hu impresszumát.

Aki pedig teljesen el szeretne mélyedni a száraz adatokban, azokat MEGTALÁLJA ITT.

Teljes cikk

Megcsócsáljuk még egyszer

2015. március 11.

Tegnap - több, a témában érkezett közérdekű adatigénylésre válaszul - írtunk a közmédia blogjairól, meg persze a díjazásról, mert mindenkit az érdekel.

Mivel súlyosan igazunk lett tegnapi posztunkban (a héten tuti lottózni kéne), és olyan médiamixet kaptunk, amelynek egy része egyszerű kiszorzás, hozzáadva nyolc egységnyi félinformációt, majd az egész nyakon öntve ízlés szerinti demagógiával, ezért megcsócsáljuk még egyszer.
Kezdjük Skoff Elzával, amelyet a közmédia munkatársai írnak, ez beletartozik a munkakörükbe, ezért külön fizetést nem kapnak - üzenjük ezt annak, aki kérdezés helyett vonta le következtetéseit - a korrekt, alapos újságírás nagyobb dicsőségére. Mert ha (figyelmesen) megnézte (volna) a mellékelt dokumentumokat, ott nem is talált (volna) a Skoff Elzára vonatkozó részt, egyrészt mert nincs ilyen, másrészt mert minden adatigénylőt a többi blog érdekelt.
Vagyis, még egyszer, emésztésig csócsálva: a Skoff bloggerei nem kapnak pénzt sem a posztokért, sem a beágyazott videókért, ez a munka benne van a fizujukban. Miként ő is leírta, csak “nem rakta össze”: “A Skoff Elza blogot az MTVA munkatársai írják.”

Mindenki bomba üzletnek tartja a “közmédiánál történő blogolást”, de senki nem ír arról, hogy a blog piac más szereplői milyen pénzeket kapnak, egyetlen homályos utalást olvastunk csak, de hisszük, ha akarjuk. Nem lehet az, hogy ha megtudnánk a piaci árakat, már nem is lehetne címlapon harsogni, hogy milyen "bomba üzlet" ez? Mert most az van, hogy az egyszeri olvasónak továbbra sincs tiszta képe a helyzetről: nagyjából annyi jött le neki az egészből, mintha azt hoznák szalagcímben az ingatlanosok, hogy most érdemes házat venni Debalcevében, mert nagyon olcsó.
Szomorú.

Mit tehetünk még azon kívül, hogy kitesszük szerződéseinket, megadjuk a köznek a lehetőséget arra, hogy tájékozódjon? Kénytelenek vagyunk tudomásul venni, hogy a “köz” (döntő többsége) mások interpretációja által tájékozódik, és annak alapján ítél? A válasz valószínűleg igen. Ebben az esetben már csak az a remény marad, hogy az interpretáló “kollégák” - belső indíttatásukon túl - elhivatottan, alaposan, minden érintettet megkérdezve, minden nézőpontot megvizsgálva, pártatlanul, hangulatkeltés, félreinformálás és belemagyarázás nélkül adják tovább a megosztott információkat.

Fingers crossed.

Teljes cikk

A hőség mellett a látogatottság is rekordokat döntögetett augusztusban

2015. szeptember 04.

A közmédiánál folytatódott a piac többi szereplőjéhez képest ellentétes tendencia

Augusztus hónapban is kiemelkedően sokan, 848 596 valódi felhasználó kereste fel online portfolióját a Digitális Közönségmérési Tanács augusztus havi OLA adatai alapján.

 

A dkt.hu oldalról publikus információként is elérhető látogatottsági statisztika alapján a magyar közmédia internetes portfoliója a korábbi hónapok 700-800 ezres RU adatait követően 2015. júliusában 917 316 valódi felhasználót ért el, az átlaghoz képest javuló tendencia a nyári szabadságolások csúcsszezonjában, augusztusban sem hagyott alább, hiszen a teljes portfolió 848 596 felhasználóhoz jutott el. 

 

Az oldalankénti rangsorban a hirado.hu oldalt 532 ezren keresték fel, a mediaklikk.hu-t 242 ezren – ami közel tíz százalékkal jobb, mint az eddigi hónapok átlaga - a telesport.hu-t 156 ezren, míg a petofilive.hu a korábbi 50-60 ezer valódi felhasználószámát közel a felével növelni tudta, így már 91 ezer RU-t ért el 2015. augusztusában.

 

Bár még csak alig néhány nap telt el szeptemberből, de már ezek adataiból is látszik, hogy a látogatottság-növekedés nem állt meg, hiszen például szeptember 3-án a DKT szerint 250 ezer felett volt a napi egyedi látogatószáma a közmédia portfoliójának. A hirado.hu pedig először lépte át a 200 ezres határt (200 388 RU), ezzel az oldalak rangsorában a 15. helyet foglalta el. Itt egyébként hónapról-hónapra egyre feljebb tornázza magát a Híradó.hu, hiszen a korábbi 30. hely környékéről a nyár folyamán előbb a 20-25. hely környékén stabilizálta pozícióját, majd az utóbbi hetekben pedig többször került a TOP20-ba.

Teljes cikk