Mégis, olyan ez az adatigénylés, mint a szike: bárki használhatja, kérdés csak az, hogy milyen indíttatásból.

Az MTVA-nak küldött, szépen megfogalmazott, hivatalos gúny(á)ba öltöztetett közérdekű adatigénylések esszenciája tulajdonképpen egyetlen kérdésben summázható: "mennyi?"
Aztán amikor megvan az összeg, akkor jobbára az következik, hogy "de miért annyi?", ez pedig már erősen szubjektív, tehát ingoványos talaj. Kiválóan lehet vele "demagógizálni", kiszorozni, egészségügyi dolgozók, tanárok, kétkezi munkások béréhez hasonlítani, hogy "lám-lám hogy szórják itt a pénzt ahhoz képest, hogy ebből ennyi meg annyi ezt meg azt lehetne venni!"

Vajon ki tudja itt és most pontosan, hogy pl. mennyibe kerül a bor készítés? Mennyibe kerül telepíteni, gondozni, növényvédő szerekkel permetezni? Napszámosokat fizetni? Eszközöket beszerezni? Tárolni? Bevizsgáltatni? Etikettet tervezni, gyártani, palackozni stb.? Ezeket összegezve és kiszorozva akár sokmilliós költség is kijöhet, de a napnál is világosabb, hogy ez a kiszorzás semmit nem árul el a tevékenységről, maximum a hozzáértőnek, de annak is csak tájékoztató jelleggel, aki ugyanis nem ismeri az adott termelőt úgy, ahogy az saját magát, az kevés eséllyel vonhat le helytálló következtetéseket egy számból. És akkor még nem is beszéltünk magáról a borról.

És itt jön a probléma: ha ugyanis hozzáértő interpretálja az adatokat az érdeklődő hétköznapi - tehát laikus - számára, sok múlik a szándékon és a tálaláson minden a szándékon és a tálason múlik.

Legutóbbi adatigényléseinkben pl. blogjaink kerültek a figyelem középpontjába, természetesen a sok, jogi nyelven megfogalmazott kérdésben ott rejlik az esszencia: mennyi? Mennyibe kerül fenntartani egy blogot? Nem tudjuk. Miért? Mert a felület, ahol megjelenik (a hirado.hu) szervesen illeszkedik az MTVA informatikai rendszerébe, ami blog nélkül is ugyanúgy működik, hát akkor hány forintba kerül az, hogy az oldal kezelője (aki ezért kapja a fizetését) eleget tesz egy kérésnek: készítsen egy modult, ahová a blog kerül, és a részére megküldött anyagot töltse fel? Mennyibe kerül egy tartalomkezelőben létrehozni egy új menü elemet, átvariálni a főoldalt, "bekópizni" egy cikket? Pontosan mennyi egy egérkattintás? Ahogy a borkészítés esetén sem lehet számtani közepeket számolni, itt sem.

Aztán itt a díjazás: mennyit kapjon a szerző? Persze, az attól függ! Mennyit kér egy fellépésért Szintiboy, és mennyit egy Liszt Ferenc-díjas zongorista, vagy valamelyik tehetséges fiatal a Virtuózokból? Nyilván nem ugyanannyit. A mi bloggereink 15-40 ezer Ft között kapnak írásonként. Na, ezen aztán lehet vitatkozni, hiszen mióta világ a világ, sokkal könnyebb megmondani, hogy mennyi egy kiló cseresznye, mint egy kiló... tehetség, képesség, tudás, érték. Már meglétének ténye is szubjektív, hát még az "ára"! Ez az ingoványos talaj azoknak kedvez, akik szerint semmi se jó, és ráadásul még drága is. Persze azokon, akik saját gondolatok helyett kényelmesebbnek látják mások véleményét szajkózni mi sem segíthetünk, de mint más írásainkban is, a tájékozottságukra valamit is adó olvasókat most is több forrás megvizsgálására ösztönözzük: kérdezzenek meg más, "megélhetési blogolást" folytató oldalakat, vajon ott mennyit fizetnek? Amazoknak persze nem kötelező válaszolni, sőt annyit mondhatnak, amennyit akarnak, de legalább ennyivel lehet(ne) árnyalni a képet. Hogy akkor mi most felverjük az árakat, vagy leverjük?

Miért azok blogolnak, akik? Nos, erre az éttermi hasonlattal tudunk válaszolni hosszabban: ha az átlag vendégeket kérdeznék meg, hogy mi szerepeljen az étlapon, lenne csiripöri, ubisali, husileves meg palacsinta. Az ember viszont azért megy egy adott étterembe, mert tetszik neki, amit ott kap. Ez a választás szabadsága, és ugyanilyenje van a szerkesztőnek is, hogy eldöntse indít-e bolgot, és ha igen, kiválassza a bloggereit. Ez utóbbi a rövid válasz.
Kész szerencse, hogy rengeteg az étterem.

Aztán felmerült itt még olyan kérdés is, hogy a blogban mennyit fizetnek a logó használatért? Semennyit, mert az nem logó, hanem egy "hyperlink", kereszthivatkozás, ami visszavisz a hirado.hu főoldalára (a Facebook hülyére keresné magát, ha a netes újságcikkek alján, a megosztásnál megjelenő FB "logóért" fizetni kellene. De ne adjunk ötleteket!)

És végül az, amikor a kérdező annyira nincs képben, hogy olyat kérdez, ami a részünkről nem is értelmezhető (vajon hogy fog így interpretálni?): kéri az MTVA szerződéseit a bloggerekkel! Hát kérem, ilyenek nincsenek! Nekünk ennyit is elég lenne mondani, de a tisztánlátás (meg azok) kedvéért, akik eddig nem vették a fáradságot, javasoljuk szíves megtekintésre a hirado.hu impresszumát.

Aki pedig teljesen el szeretne mélyedni a száraz adatokban, azokat MEGTALÁLJA ITT.