A sajtóban az utóbbi napokban futótűzként terjedt a hír, hogy a közszolgálati csatornák bővülése miatt drágulhatnak a televíziós alapcsomagok, avagy kikerülhetnek abból kereskedelmi csatornák, a közmédiának „köszönhetően”.  A megállapítás teljesen valótlan, ezért igyekszünk érthetően bemutatni a helyzetet, amolyan lámpásként a sötét alagútban.

A kábelszolgáltatók az átállás költségével is riogatják a nézőket, mondván, hogy nem lesz pénzük a kereskedelmi csatornákat kifizetni (ráadásul eddig a két országos két kereskedelmi csatornáért nem is kellett fizetniük, azt a két cég a jövő évtől szeretné bevezetni). Az állítással kapcsolatban gyors matekórára invitáljuk a kedves olvasót: hazánkban alsó hangon 3 millió televíziós előfizetés van (kábeles, műholdas, földfelszíni vagy IPTV), elképesztően alulbecsülve számoljunk egyenként 2.000 forintos havidíjjal. (A valóságban ennél általában többet fizetnek a fogyasztók.)  Ha ezzel az adatokkal számolunk, akkor is havi 6 milliárd (!) forintos bevételt könyvelhetnek el összesen a kábelszolgáltatók, hangsúlyozottan ez egy alábecsült összeg.  Az átállás költsége maximum 200 millió forint egyszeri teher, azaz az összbevételük 3 (három, drei, three, tres) százaléka! Az emberek riogatása tehát nem más, mint indokolatlan hisztéria keltése, a tévénézők érdekeinek és élményének figyelembevétele nélkül. Tény, hogy ebből a bevételből fizetik a szolgáltatók a műholddíjat, tartják fenn a hálózatukat, az ügyfélszolgálatokat, fizetik a csatornáknak a műsordíjat, illetve a jogdíjakat is.

A kábelszolgáltatóknak az új közszolgálati csatornák után nem kell műsordíjat fizetni, azt ingyen kapják, ráadásul az MTVA fizeti a jogdíjakat is helyettük, nem pluszpénzből, hanem a meglévő költségvetéséből. Így akár a kábelszolgáltatók hosszútávon további profitot remélhetnek az új csatornáktól.

Több sajtó tényként közölte, hogy az új közszolgálati csatornák kiszoríthatják az alapcsomagból a kereskedelmi adókat, amely szintén hamis híresztelés, hiszen erről szó sincs. A kábelszolgáltatók maguk döntik el, hogy hány csatornát tesznek az alapcsomagjukba, a digitális terjesztésnél nincsenek korlátok közé szorítva.  Ha a kábelszolgáltatók úgy döntenek, hogy néhány kereskedelmi csatornát más (magasabb árú) csomagba tesznek, azt szimplán üzleti érdekből tehetik, nem pedig a szükség parancsolja.