Gasztroforradalom a közmédiában - milliós elérés a Bocuse d’Or közvetítéseivel

2016. május 12.

Címkék: M1, Duna, Bocuse d’Or

A Bocuse d’Or európai döntőjét közvetítette a köztévé Budapestről kedden és szerdán

A Duna TV esténként egy 26 perces összefoglalóval jelentkezett, az M1 pedig naponta többször kapcsolta a helyszínt az aktualitásokkal. Joggal merül fel sokakban a kérdés: mégis miért olyan nagy szám ez a „boküzdor”?

Nos, ezt a kis versenyt kereken 29 éve rendezik meg a világban és most először Budapesten. Az alapító atya Paul Bocuse, aki a világ leghíresebb séfje. Mondhatjuk azt is, ez a szakácsok olimpiája. A verseny 2 napján valószínűleg Budapesten volt a legnagyobb a Michelin-csillagos séfek előfordulásának az aránya. Joggal. Nem csak helyezést elérni komoly teljesítmény, hanem már a versenybe bekerülni is. Széll Tamásék pedig nyertek közel 2 790 ezer néző vigyázó tekintete közepette. Next step Tamáséknak a lyoni világverseny 2017-ben.

Az esemény számokban: 1 db aranyérmes magyar csapat, 7 órányi közvetítés, 130-szoros bejelentkezés, csak magyar alapanyagok, és minden csapatban egy fő magyar commis chef.

Teljes cikk

A hírcsatorna lételeme a breaking news

2016. május 12.

Címkék: M1, nézettség, breaking news

Sokan még most is megpróbálják összehasonlítani egy hírcsatorna napi hírműsorainak nézettségét más csatornák főhíradóival

No de minek? Hangzott már el sokszor a kérdés, sőt, nem egészen egy évvel ezelőtt is írtunk már erről.

Egy hírcsatorna úgy működik, hogy folyamatosan hírekkel, hírműsorokkal, híradókkal tájékoztatja közönségét a nap legfontosabb eseményeiről, híreiről. Vagyis aki egy hírcsatornára kapcsol, az rögtön szeretne tájékozódni, megtudni, hogy éppen mi zajlik a világban. Az ilyen csatornákon nem kell megvárni a hat órát, a nap végét, az estét, hogy megtudjuk, mi történik körülöttünk.

A kereskedelmi adók esti híradói – egy általuk választott szerkesztői elv alapján – egy egész napot mutatnak be egy csomagban, zanzásítva.

És hogy mi köze van a kettőnek egymáshoz? Gyakorlatilag semmi. Ha már mindenképp hasonlítgatni akarjuk a kutyát a macskával, Bukarestet Budapesttel, almát a körtével, akkor adjuk össze az M1-en látható hírműsorok nézettségét, vessük azt össze más csatornák főhíradóival.

Egy hírcsatornának akkor magas a nézettsége, ha valami rendkívüli, nem megszokott esemény történik az országban, a világon. Ilyen lehet a migránshelyzet, egy terrortámadás vagy éppen egy repülő lezuhanása is. Ha bármi történik, az M1 ott van, akkor számol be az eseményekről, amikor azok történnek. Ezért is hivatkozik a teljes magyar sajtó az M1 anyagaira, ha éppen helyzet van.

Ha már hasonlítgatunk, hát hasonlítgassunk. Nézzük meg az európai hírcsatornák nézettségét is, vessük össze az M1-ével és nyugodjunk meg, nemzetközi összevetésben – persze ha azzal hasonlítjuk, amivel van értelme is – jól teljesít a közszolgálati hírcsatorna.

És talán még annyi: ha már nem tudjuk értelmezni egy hírcsatorna nézettségét és az M1-et szapuljuk, ne szapuljuk az egész közmédiát is vele. Az M1 a közszolgálati médiaportfoliónak egy része, fontos része ugyan, de a többi csatorna is legalább ennyire igyekszik kiszolgálni a nézőik igényeit.

Teljes cikk

Idétlen idők

2016. április 19.

Címkék: közmédia, mti, országjelentés, 444.hu, időzítés

A 444.hu ráharapott az MTI-re, és nem ereszti. Annyira szorosan tartja, hogy már nem is látja a fától az erdőt. Jó kis képzavar, valami ilyesmi uralkodhat a szerkesztőségben, ha a közmédiára kerül sor, minden felborul: a fekete fehér lesz, vagy fordítva.

A legutóbbi “asszó” az USA Külügyminisztériumának az emberi jogokról szóló jelentése kapcsán kezdődött, és bár - maradva a vívásnál - a közmédia az “ellenfél érvényes testfelületén szúrással találatot ért el”, a vesztes fél nem ismeri el vereségét. A vívásban a zsűri “érdek nélküli, semleges tagokból áll”, legyen ebben az esetben a zsűri az Olvasó.

A fentebb említett jelentésről hírt készített - és adott ki - az MTI 2016. április 14-én 00:45 perckor (egy egészen rövid anyagot még korábban, előző este 21:20-kor). Ebben a jelentést általánosságban ismertetik, ha jobban belegondolunk - hajnali háromnegyed egykor -, a magyarországi szokásokat ismerve nincs túl nagy nyüzsgés a hír piacon, akár elég is lehet ennyi, ráadásul nem is szervezett eddig senki a Facebook-on “Százezren a magyarországi hajnali hír publikálásért” csoportot.

Tekintettel arra, hogy az amerikai jelentés Magyarországgal foglalkozó része 51 (!) oldalas, ennek feldolgozásával a washingtoni tudósítót bízták meg, aki a kért összefoglalót el is készítette, ezt az MTI 2016. április 14-én reggel 07:34-kor külön hírként élesítette.

A 444.hu ugyanezen a napon, 07:22-kor adta ki saját cikkét, melyben minket a tények elhallgatásával vádol, aztán persze - “jó szokás szerint” frissíti ugyan azzal, hogy beszámoltunk a minket ért elmarasztalásról, de tudjuk, hogy az ilyen “ápdétek” pont annyira funkcionálisak, mint pozitív terhességi teszt után elővenni az óvszert. A 444.hu kritikája kemény 12 percig áll meg “de jure”, de azt ugye a Kedves Olvasó sem gondolja, hogy az általunk kiadott 07:34-es cikk ez alatt a 12 perc alatt született? Mondjuk úgy, hogy már “javában íródott”. Sőt, az is lehet, hogy már rég készen volt, csak az utolsó simításokat végezték rajta a kollégák.

A 444.hu azt hányja a szemünkre, hogy túl későn adtuk ki a Magyarországot bíráló részt, vagyis elhallgattuk.

De mihez képest hallgattuk el, vagy adtuk ki túl későn? Egyáltalán, akkor most elhallgattuk?

Ha el akartuk volna hallgatni, akkor talán a 00:45-ös hír után egyből betesszük, hogy reggelre még több megjelent hír között bújhasson meg. De nem, mi a hírszerkesztési gyakorlatban kifejezetten szuicidnak nevezhető reggel fél 8-as időpontot választottuk a publikálásra. Ám még ez sem teljesen igaz, ugyanis pl. a hirado.hu cikke az MTI anyagánál 4 perccel korábban, 07:30-kor jelent meg, benne mindenféle a “finom”, bizonyos körökben kéjes gyönyörűséggel olvasható kritikákkal - rólunk.

Időtlen idétlen ideig lehetne folytatni a számkaratét, nem?

Ám a 444.hu két nappal később végül elárulta magát, mert - nyilván érezve, hogy előző cikke egyre gyengébb lábakon áll -, két korábbi, egyébként akkoriban már le- és megtárgyalt “ügyünket” vette elő, hogy úgy nézzen ki, "csakazértis" neki van igaza.

Az, hogy minket vegzált, már-már megszokott, ennél sokkal aggasztóbb, hogy megint saját olvasóit nézte hülyének.

Teljes cikk

Tovább nőtt a közmédia közönségaránya

2016. április 19.

Címkék: közmédia, nézettség, portfolió, portfólió, emelkedik

Miközben a kereskedelmi csatornák nézettsége csökkent, addig a közszolgálati csatornák közönségaránya 14,8%-ról 17,3%-ra növekedett

A Nielsen Közönségmérés adatai 2015 első negyedévéhez mérve vizsgálják a változást, mely alapján jól látszik az is, hogy a 2015. július 18-án indult M4 Sport alig egy év alatt valóban sikeres adóvá, sőt Magyarország legnézettebb sportcsatornájává nőtte ki magát.

A közmédia azonban nemcsak a sportnak köszönheti, hogy portfóliójának nézettsége emelkedett, hiszen a két országos kereskedelmi csatorna (RTL Klub + TV2) részesedése együtt 26,6%-ról 23,2%-ra csökkent, mely csatornák tematikáját tekintve abszolút nem beszélhetünk sportos tartalmakról.

 

Úgy látszik, hogy a számok, és így a nézők is azt igazolják vissza, hogy a közmédia megújítása és átalakítása nemcsak szükségesnek, hanem sikeresnek is mondható.

Teljes cikk

Márpedig a jó hír is hír

2016. április 05.

Címkék: MTVA, látogatottság, internet, adatok, portfolió

Már-már közhelyszámba megy, hogy a médiában a jó hír nem hír, mert az nem érdekel senkit. Aztán amikor az ember privátban beszélget a “fogyasztóval” rögtön kiderül, hogy az emberek ki vannak éhezve a pozitív tartalomra, éri őket elég negatív(um) amúgy is, miért kéne még keresni is a bajt?

A közmédia esetében minden hatalmas nyilvánosságot kap, aminek bármilyen negatív felhangot lehet kerekíteni, amikor viszont mi vagyunk büszkék az eredményeinkre… na, azt nem szokták szeretni.

De mi ettől függetlenül büszkék vagyunk  pl. az online adatainkra: a teljes portfólió tavalyhoz képest úgyszólván duplázott, az előző hónaphoz képest pedig tartotta magát, közel 1.3 millió valódi látogatót vonzott.

A hirado.hu továbbra is tartja 800 ezres havi átlagát, a médiaklikk.hu 400 ezer felett teljesített, míg az M4 Sport - az átállás ellenére is - 200 valódi felhasználót ért el. Büszkék vagyunk a petofilive.hu-ra is, ugyanis 260 ezernél is több látogatót vonzott, ami 20%-kal jobb, mint korábbi, saját rekordjai.

 

 

Megéri a helyzetet “portfólió szinten” is elemzeni, és az adatokat összevetni mások eredményeivel. Itt még érdekesebb dolgokat találunk. A versenyben mögöttünk “kullogó” RTL portfólió 737 ezer RU-t hozott, aminek legnagyobb része csak az rtl.hu oldal, amely - a mi analógiánkkal élve - olyan, mintha a Híradó, a Petőfi Live, Dal, stb. oldalak egyben szerepelnének. Még így is látható, hogy tehát a teljes RTL portfóliót egyedül is képes volt megverni a hirado.hu.

 

A TV2 csatornakövető portálja a tv2.hu 295 ezer felhasználóhoz jutott el márciusban, vagyis mi ennél 40%-kal jobbak vagyunk. Ha azonban a “híres” portálokat hasonlítjuk össze, akkor a hirado.hu 800 ezres értékétől messze elmarad a tenyek.hu 332 ezres látogatottsága.

 

Ami még érdekes lehet számunkra, az az mno.hu (a Hír TV-vel együtt) 688 ezer látogatója, illetve az atv.hu, amely szintén csatornakövető- és hírportál egyben, az ő elérésük 724 ezer fő volt.

 

(A félreértések elkerülése végett: az alábbi ábrában azért jelöltük külön a teljes portfóliónkat, és a hirado.hu-t is, mert a többi versenytárs a saját “csomagját” egyetlen honlapba sűrítve tálalja, de még így sem voltak képesek olyan elérést produkálni, mint a mi csomagunk egyetlen tagja.)

 

 

Teljes cikk

Dobogós nézettség a közmédiában

2016. március 29.

A húsvéti hosszú hétvége nézettségi adataira méltán lehetünk büszkék, a közmédia több műsora is dobogós helyen végzett. De lássuk a számokat, és kezdjük a délutánnal!

Pénteken, március 25-én 16 órakor vetítettük a Dunán a Tappancs, a mesterdetektív című német filmsorozatot, melyet 238 ezer fő nézett, ezzel saját sávjában a második helyen végzett.

Szombat délután a közmédia egyik kedvenc műsora a Gasztroanyal került terítékre, ebben az esetben - bár rendre a csatorna átlag felett teljesít - még szebb számokat produkált: első helyen végzett 340  ezer fővel, ami 29 ezerrel több, mint a  második helyezett RTL Klub, és 105 ezerrel (!) több, mint a harmadik TV2.

Említsük meg a Magyarország-Horvátország felkészülési labdarúgó mérkőzést, melyet - mint minden meccset - hatalmas érdeklődés kísért, és ez a számokban is megmutatkozik: a nézettség 584 ezer fő volt, közönségaránya a teljes népesség körében 15.1 százalék.

 

Vasárnap este a Magyarország, Szeretlek! c. produkció lett kifejezetten szerethető, ugyanis a második helyen végzett a nézettségi versenyben 532 ezer fővel, a közönségarány itt 12.5 százelék.

 

 

 

 

Húsvét hétfőn, vagyis március 28-án délután Tappancs, a mesterdetektív ismét tarolt a saját sávjában (307 ezer néző), miközben a TV2-t 254 ezren, az RTL Klubot pedig mindössze 217 ezren nézték.

Emellett persze büszkék vagyunk a - címben is jelzett, esti - dobogós helyünkre is. Az alpesi őrjáratot közel félmillió néző választotta, és ezzel saját sávjában a második helyen végzett.

 

(Forrás: Nielsen Közönségmérés)

Teljes cikk

Az objektív(itás) embere

2016. március 24.

Zih Zsolt nem tegnap kezdte. De még csak nem is tegnapelőtt. Még annál is sokkal korábban, ezért aztán - a szó legszorosabb értelmében - sokat látott.

Az már a mi szerencsénk, hogy amit látott, meg is örökítette. Ő aztán tényleg vallja, hogy egy kép többet mond ezer szónál! Nem is a szavak embere, ezért kapacitálni kellett egy kicsit, hogy meséljen. Talán nem meglepő, hogy ezt majd rengeteg fotóval fogjuk illusztrálni… :)

Teljes cikk

Egy szakértő nem szakértő?

2016. március 23.

Címkék: Index, 444, M1, Brüsszel, biztonságpolitika

Több – a közmédiával rendszeresen foglalkozó – online oldal cikket írt arról, melyik meghívott mit mondott tegnap az M1-en

Persze nem újdonság, hogy továbbra is vannak olyan felületek, amelyek versenyszerűen írnak negatív töltetű cikkeket a közmédiáról, de talán ebben az esetben ez most kevésbé sikerült jól nekik.

Az azonban érdekes, hogy a tegnapi terrorcselekmények kapcsán ennyire ne volna más téma, mint a közmédia lejáratása. Mert míg ezek az oldalak azzal küszködnek, hogy megint valami rosszat írjanak az M1-ről, addig a közmédia volt az első a tegnapi nap folyamán, amely a leggyorsabban, leghitelesebben, legkiegyensúlyozottabban számolt be az eseményekről. Az M1 tegnapi, brüsszeli eseményekkel kapcsolatos hírfolyamát több tucat élő bejelentkezés, és tucatnyi szakértő és biztonságpolitikai szakértő fémjelezte, úgy is, mint Sógor Dániel, Georg Spöttle, Nógrádi György, Feledy Botond, Gyarmati Zoltán vagy Kaiser Ferenc – vagyis a közmédia több oldalról, több szemszögből vizsgálta a témát, és nem csak az események után kullogott.

Ezért érthetetlen, bizonyos portálok miért ragadják ki egyetlen, számukra elfogadhatatlan szakértő szerepeltetését: a közmédia volt az egyetlen, ahol a legkülönfélébb megszólalók elemezték a keddi helyzetet. Ez annak bizonyítéka, hogy egy év alatt az M1 egy kiforrott, felkészült, jól működő, gyorsreagálású hírcsatornává nőtte ki magát, amelyről továbbra is azt gondolja a magyarok többsége, hogy szükség van rá.

Forrás: Nézőpont Intézet

 

No persze, ha van hiba, azt is el lehet ismerni: nem biztos, hogy egy adott szakértő ugyanannyira nyeri el a tetszését mindenkinek.

Az azonban cserébe elvárható lenne, hogy az Index-444 egyetlen szereplő, vagy szakértő kiemelésével és túlhangsúlyozásával ne rombolja tudatosan a közmédia hitelességét.

Teljes cikk

A közvélemény-kutatás az M1-et igazolja

2016. március 18.

Címkék: M1, napi aktuális csatorna, közszolgálati, 53%

A magyarok 53 százaléka szükségesnek tartja a közszolgálati hírcsatornát

"Az egy évvel ezelőtti 35 százalék után idén márciusban másfélszer többen, a teljes felnőtt népesség 53 százaléka vélte úgy, hogy szükség van közszolgálati hírcsatornára Magyarországon" – derül ki a Nézőpont Intézet közvélemény-kutatásából.

A kutatás ide kattintva elérhető.

Teljes cikk

Kis párt, nagy hazugságok

2016. március 14.

Címkék: közmédia, M1, Együtt

A statisztikai hibahatáron billegő Együtt párt képtelen hazugságokkal vádolta meg március 15., a szabad sajtó napja előtt a közmédiát. Az Együtt valótlan állításaival az a probléma, hogy nagyon gyorsan leellenőrizhető a valóságtartalmuk. Az ellenőrzés eredménye azonban lesujtó: semmi sem igaz az Együtt által mondottakból.

Az Együtt azzal vádolta meg a pont egy éve, a nézők által is visszaigazoltan sikeres és megújult közmédiát, hogy az nem biztosít megfelelő megjelenést az ellenzéki pártoknak.
 
A számok azonban mást mutatnak, és annak érdekében, hogy az Együtt is szembesüljön azzal, milyen sok esetben adott helyt a közmédia a mikropárt álláspontjának, a közmédia tételesen összeszedte az Együtt egyéves megjelenését a közmédiában.
Az összesítés megerősíti a Nézőpont ezen a héten publikált kutatását: a megújult közmédia kiegyensúlyozottabb hírszolgáltatást nyújt, mint bármely más magyar médium.
 
 
AZ EGYÜTT MEGJELENÉSEI AZ ELMÚLT EGY ÉVBEN A KÖZMÉDIÁBAN
 
MTI:
2015. március 15. óta az MTI-ben
az Együtt sajtótájékoztatóiról, valamint közleményből írt anyagok:
 
273 anyag,
9 rövidhír,
4 frissített ill. bővített anyag.
 
Emellett:
 
16 országgyűlési krónikában,
19 országgyűlési bizottsági anyagban,
10 összefoglalóban szerepelt az Együtt politikusának véleménye.
 
Valamint 183 (egy. ill. többrészes) OS közleményt is kiadott az MTI az Együtt – A korszakváltók pártjától.
 
A párt vezető politikusainak neve összesen 977 alkalommal szerepel a belpolitikai kiadásban.
 
M1:
Az M1 hírcsatornán az Együtt 2015 március 15. óta az M1 híradóiban 231 hírben szerepelt, továbbá 63 alkalommal demóban illetve demószinkronban jelent meg. Politikusaik az M1-en a híradókon túl 9 alkalommal szerepeltek. 
 
RÁDIÓHÍREK:
Az Együtt – A Korszakváltók Pártja 2015. március 15-e és 2016. március 14-e között összesen 549 alkalommal szerepelt álláspontjával, véleményével, megmozdulásával a Kossuth, a Petőfi, a Bartók és a Dankó Rádió hírblokkjaiban.
 
KRÓNIKÁK:
Az 2015 március 15. óta 95 db Együtt-megjelenés volt a Kossuth Krónikában.
 
180 PERC:
A 180 percben pedig 27 alkalommal volt vendég az Együtt politikusa.
Teljes cikk